*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 ویژه حوزه علمیه قم برگزیده, گزارش برگزیده, گزارش ويژه    شماره خبر: ٢٧٨٩٢٠     ١٠:١٨ - 1391/06/06     نیم‌نگاهی به پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه ارسال به دوست     نسخه چاپي


  نیم‌نگاهی به پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه

  نیم‌نگاهی به پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه 


  پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با برخورداری از 25 بخش علمی، آموزشی و پژوهشی، مطالب غنی و کاربردی را در فضای مجازی دردسترس علاقمندان معارف اهل بیت(ع) قرار داده است. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه با برخورداری از25 بخش اصلی و فرعی  علمی، آموزشی و پژوهشی غنی با اهدافی از جمله "نهادينه ‌كردن امر تبليغ در بين كليه طلاب، روحانيون، بويژه محققين حوزه و شاغلين در بدنه نظام"، "تدوين استراتژيها و برنامه هاي كلان تبليغات دينی"، " توليد علم و نهضت نرم افزاري در زمينه ابداع و تدوين روشهاي نوين تبليغ، و علمي تخصصي كردن آن" و... راه اندازی شده است.

*آموزش‌های کاربردی

"ارائه آموزش های كاربردی به نيروهای حوزوی جهت حضور كارشناسانه تبليغی در سطوح مختلف جامعه و نظام"، "اعزام مبلغان بلندمدت و كوتاه مدت داخل و خارج از كشور"، "مديريت نيروهای موجود فعال در عرصه تبليغ، و حمايت سازماني از آنان"، " ساماندهي نيروهاي غيرروحاني فعال در عرصه تبليغ مانند مداحان و مبلغات"، "نشر معارف اسلامي از طريق همكاري با آموزش و پرورش و ساير نهادهاي فرهنگي كشور در زمینه های اعزام مبلغ، تربیت معلمان دینی، تدوین کتب دینی، قرآن و عربی و تأسیس مدارس وابسته به حوزه" و...، از دیگر اهداف راه اندازی این پایگاه  به شمار می رود.

*ساماندهی مساجد

همچنین"ساماندهی مساجد از طريق كمك هاي نرم افزاري و مديريت عمران آن"،" شناخت جغرافياي انساني فرقه‌ها و اديان و برنامه‌ريزي جهت خنثي‌سازي تبليغات آنان"، " آموزش مبلغان در زمینه فرقهها و ادیان و اعزام آنان به مناطق آسیب خیز"، "تشکیل انجمن خطبا و مبلغان سرآمد کشور جهت هماهنگی تبلیغات اسلامی و کاستن از آسیبهای عرصه تبلیغ" ، "تأمين نيروهاي تبليغي ، مديريتي و فرهنگي جهت سازمانها و نهادهاي نظام اسلامی"، "جهت دهی به سازمانهای تبليغی و بهره گيری از رسانه های ارتباطاتی و توسعه تبلیغات الكترونيک" از دیگر اهداف تاسیس این پایگاه حوزوی است.

*برنامه‌ریزی‌های کلان

برپایه این گزارش "محور قراردادن نشر معارف قرآن و اهل بيت در كليه شئون تبليغات دينی"، "تعمیق اخلاص و توجه به معنویت در تبلیغات دینی و پرهیز از دنیاگرایی"، " گسترش فرهنگ انتظار"، " تاكيد بر مباني فكري عقيدتي شيعه بويژه فرهنگ انتظار و مهدويت"، " توجه به آموزشهاي كاربردي جهت پيوند بين بخشهای مختلف علمی پژوهشی حوزه و تبليغ" از سیاست های کلان راه اندازی پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه می باشد.

علاوه بر سیاست های فوق"احياء اجازات و صدور مجوز برای تصدی شئون مختلف مربوط به تبليغ مانند امامت جماعت، امامت جمعه، منبر و غیره"، " تقويت جايگاه روحانيت در تبليغ دين"، " زدودن خرافات از چهرة دين و مقابله با آن در تبليغات"، " گرايش به تربيت ديني مسلمانان علاوه بر آموزش"، " تقويت نظام اسلامي، ضمن پرهيز از توجيه‌ كاستيهاي مديريتی" از دیگر سیاست های کلان راه اندازی این پایگاه  به شمار می رود

*عناوین سیاست‌های کلان

براساس این گزارش، "استفاده از ظرفيتهاي تبليغي نظام اسلامی"، " فعال عمل كردن در عرصه تبليغ و استفاده از استراتژيهاي تهاجمی"، " به چالش كشيدن تبليغات دشمنان و مقابله با تهاجم فرهنگی"، "حفظ وحدت اسلامي در بين مذاهب و فرقه ها با تاكيد بر مشتركات اعتقادی و اخلاقی"، "حفظ وحدت ملي و همزيستي مسالمت آميز با پيروان اديان آسماني با توجه به عقائد و ارزشهاي مشترک"، اولويت دادن به نيازهاي تبليغي داخلي نسبت به تبليغ در خارج از كشور" و...، عناوین سیاست های کلان پایگاه می باشند.

*برگزاری دوره‌های آموزشی

برپایه این گزارش، معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه علاوه بر اهداف کلان، اهداف خرد شامل"برگزاری دوره های آموزشی روش تبلیغ و فن خطابه از سال سوم تحصیلی طلاب"، "برنامه ریزی جهت انجام تبلیغ توسط طلاب مبتدی در حیطه های محدود با توجه به آموخته های حوزوی مانند آموزش قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز"، " بسترسازی جهت فعاليت اساتيد و نيروهای پژوهشگر، در امر تبليغ، با هماهنگي مجموعه‌هاي آموزشي، پژوهشی"، "همكاری با معاونت آموزش در زمينه نهادينه كردن تبليغ در آموزشهای حوزه"، "هماهنگی با سازمانهای مختلف جهت اختصاص بخشي از زمان اداري روحانيون به تبليغات ديني"، " تدوين استراتژيها و برنامه هاي كلان تبليغات دينی"، "شناخت نيازهاي ديني جامعه و اولويت‌بندي آنها"، "دشمن شناسي در عرصه تبليغات به منظور شناسايي جهت گيري هاي آشكار و پنهان آنان در رسانه‌هاي ماهواره‌اي، الكترونيك، مطبوعات خارجي و مطبوعات داخلي وابسته" را در دستور کار دارد.

*فعال در عرصه رسانه

"امور رسانه" یکی از بخش های پرمخاطب پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ حوزه می باشد که از ضروریات تاسیس آن می توان به؛ "گستردگی اینترنت و نیاز مخاطبان در اين محیط به نشر معارف دینی"، "ضرورت معرفی چهره واقعی اسلام و مذهب تشیع در گفتار و رفتار"، " ایجاد انگیزه در مخاطبان نسبت به انجام وظایف دينی"، "تلاش دشمنان در نسبت دادن افکار و عقاید التقاطی به تشیع که باعث بدبینی نسبت به شیعیان می گردد"، "جلوگیری از تاثیر گذاری افکار و عقاید انحرافی موجود در این محیط بر كساني که دارای اعتقادات ضعیف بوده و با كوچكترين شبهه اي از مسیر حق منحرف مي شوند" اشاره کرد.

*پاسخ به شبهات

همچنین "معرفي دین و مذهب حق به مخاطبان غیر شیعه و پاسخ به شبهات آنها"، "مرزبانی و جلوگیری از شبهه پراکنی های مخالفان مذهب تشیع و نقد افکار و عقاید نادرست دشمنان دین"، "ارائه تعالیم مناسب فضای مجازی به شیعیان و تصحيح باورهای غلط"، "افزایش آگاهی و پایبند سازی مخاطبان نسبت به آموزه های دینی و ايجاد احساس نياز به دين و آموزه های دینی"، " جهت دهی ظرفیت های فضای مجازی در راستای تعالیم مذهب تشیع" را می توان از جمله اهداف راه اندازی این بخش برشمرد.

*تبلیغ اینترنتی

"تدوین طرح تبلیغ اینترنتی و سایت جامع"، "جذب، آموزش و به کارگیری مبلغان اینترنتی"، راه اندازی آزمایشی سایت جامع تبلیغی ذی طوی"، " اجرای طرح تجمیع مبلغان اینترنتی"، " شروع به کار بخش فنی و طراحی قالب های اختصاصی وبلاگ ویژه مبلغین اداره تبلیغ اینترنتی"، تاسیس تالار گفتگوی حلقه معرفت در مسنجر ال فور آی"، " راه اندازی جنبش اینترنتی رهروان ولایت" و.... از جمله فعالیت های بخش امور رسانه به شمار می رود.

*تولید نرم‌افزار‌های دینی

واحد "نرم افزارهای دینی" یکی دیگر از قابلیت های پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه است که با توجه به اینکه عصر حاضر، با نام انفجار اطلاعات و فن آوری ارتباطات نام گذاری شده است و ابزارهای نوین ذخیره و پالایش و انتقال اطلاعات در خدمت بشر قرار گرفته اند، در این شرایط استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری جهت انتقال پیامهای الهی به عموم انسانها از جمله وظایف حوزه های علمیه و روحانیت است؛ ازاین رو تولید نرم افزارهای پیشرفته جهت فعالیتهای تبلیغی در ابعاد آموزشی، پژوهشی و ترویجی ضروری است و واحد نرم افزارهای دینی در این راستا تأسیس شده است.

از جمله اهداف راه اندازی این بخش می توان به ؛"طراحی و برنامه نویسی نرم افزارهای تبلیغی در ابعاد آموزشی ، پژوهشی و ترویجی" و " تولید CD های تبلیغی با محتوای مناسب" اشاره کرد.

این گزارش ضمن معرفی فعالیت های این بخش می افزاید: تا کنون در این بخش فعالیتهای ارزشمندی صورت گرفته است که از آن جمله می توان به طراحی و اجرای نرم افزار فیش تبلیغ، طراحی و اجرای نرم افزار درس ساز ( سفیر دانش )، طراحی محتوایی نرم افزار محاسبه خمس، مطالعات اولیه برای نرم افزار جامع احکام و... اشاره نمود.

*رسانه‌های صوتی و تصویری

"اداره رسانه های صوتی و تصویری" یکی دیگر از از بخش های پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه می باشد؛ این اداره در پی انجام رسالت خود و در چارچوب سیاستهای مدون معاونت تبلیغ حوزه های علمیه، در کنار فعالیتها و اهداف کوتاه مدت، به سمت اهداف میان مدت و بلند مدت نیز حرکت می کند و گامهایی در این راستا برداشته است که از جمله می توان به  تاسیس مرکز آموزش های رسانه، ایجاد شبکه ماهواره ای بین المللی، راه اندازی شبکه رادیویی حوزه، شروع بکار واحد مونیتورینگ، انتشار نشریه تخصصی نقد رسانه، انتشار بولتن داخلی در سطح مدیران ارشد حوزه اشاره کرد.

*اعزام مبلغ

"بخش تبلیغ و اعزام مبلیغین" یکی دیگر از بخش های پر مخاطب پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ حوزه است که در خصوص ضرورت ایجاد آن آورده اند؛ تبلیغ و دعوت مردم به ارزش­های الهی از اصول رسالت پیامبران الهی است که خط اصلی تمامی برنامه­های آنان بوده است.

قرآن کریم دعوت الهی را برترین گفتار و داعیان الی الله را برترین امت و فلاح و رستگاری جامعه را مرهون تلاش داعیان الی الله و دعوت به خیر و صلاح دانسته و از هدایت انسان­ها به حیات بخشیدن و از گمراه کردن آنها به میراندن تعبیر نموده است. و همچنین قرآن شریف از مبلّغان الهی به «امت» تعبیر نموده که اشعار دارد گروهی لازم است تحت نظر سازمان تشکیلاتی به این مهم اقدام نمایند و با برنامه ریزی دقیق و براساس نیازهای زمان به تبلیغ اسلام بپردازند.

 بر این اساس تبلیغ همواره محور و خط اصلی برنامه­های حوزه­های علمیه و مورد تأکید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی «رحمةالله علیه» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» بوده است. ولی در زمان حاضر به دلیل تعداد مراکز اعزام و تصمیم­گیر در امر مقدس تبلیغ، دچار نابسامانی و عدم هماهنگی گردیده است.

از جمله اهداف راه اندازی این بخش می توان به "شناسایی نیازهای تبلیغی در اقشار و لایه‏های مختلف جامعه و تعیین اولویت‏ها و رصد چالش‏های پیش‏رو"، "شناسایی ظرفیت‏های نهادها و سازمان‏های تبلیغی در امر تبلیغ"،

*تعاملات تبلیغی

" جهت‏دهی سازمان‏های تبلیغی و همسوسازی آنان"، "همسوسازی سازمان‏های تبلیغی در جهت تأمین اولویت‏ها"، " هم‏افزایی و هماهنگی بین سازمان‏های مرتبط با امر تبلیغ و پرهیز از موازی کاری"، "بهبود روند فعالیت‏های تبلیغی سازمان‏ها و ارتقاع کیفیت تبلیغ" و... اشاره کرد.

"خاطرات تبلیغی" از دیگر بخش های پر مخاطب این پایگاه اطلاع رسانی حوزوی می باشد که از جمله عناوین این خاطرات گرانسنگ مواردی در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

*خاطرات تبلیغی

روستای اشرار(برگرفته از خاطرات تبلیغی حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری)، خاطرات تبليغي از كشور قزاقستان(برگرفته از خاطرات تبلیغی محمدجواد قهرمانی(میاندوآبی)، پایداری در تبلیغ( برگرفته از خاطرات تبلیغی محمدجواد قهرمانی(میاندوآبی)، اولین سفر من (برگرفته از خاطرات تبلیغی سیف الله مدبر)، خاطرات تبلیغی مرحوم فلسفی، تجربه های تبلیغی، به بهانه یک تجربه، احمد محیطی اردکانی و... از جمله عناوین خاطرات تبلیغی موجود است.

*ادیان و مذاهب

"فرق و ادیان" از دیگر بخش های پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه می باشد که در خصوص موضوعاتی از جمله وهابیت شناسی، صوفی گری، عرفان های نوظهورف زرتشتی گری و... گام های موثر علمی برداشته است.

"بخش مقالات تبلیغی" یکی دیگر از بخش های علمی و پژوهشی این پایگاه  حوزوی را تشکیل می دهد که از جمله مقالات آن می توان به طرح تربیت سیار در اوقات فراغت، تدریس و تربیت شاگردان در سیره امام خمینی(1)، اهانت به پيامبران و وظايف امت اسلامي، جلوه‌هایی از هجرت‌های علما3، جلوه‌هایی از هجرت‌های علما2، جلوه‌هایی از هجرت‌های علما و ... اشاره کرد.

"بخش نرم افزارها" نیز از دیگر بخش های قابل دسترسی های پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ حوزه های علمیه است که مجموعه لوایحی از جمله نرم افزار روش سخنرانی، نرم افزار سفیر دانش، نرم افزار محاسبه گر خمس، نرم افزار ماهنامه مبلغان و نرم افزار فیش تبلیغ در دسترس علاقه مندان قرار داده است.

برپایه این گزارش، مبلغین همچنین می توانند از طریق پایگاه معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه به "سامانه سماوات" (سامانه مدیریت اطلاعات و ارتباطات مبلغین) مراجعه نموده و امور تبلیغی خود را  ازشامل ثبت نام و ... را پیگیری نمایند.

یادآور می شود، علاقه مندان می توانند برای آشنایی بیشتر با پایگاه اطلاع رسانی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه و استفاده از محتوای غنی آن،  به نشانی  www.mobaleghan.com مراجعه نمایند.


 


خروج




چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir