*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 علمي و فرهنگی    شماره خبر: ٣٥٣٨٧٨     ٠٩:٤٢ - 1393/08/11      درمحضرمراجع (10) ارسال به دوست     نسخه چاپي


   درمحضرمراجع (10)

  احکام روز عاشورا  


  حوزه/روز عاشورا روز حزن و ماتم اهل‌بیت‌(ع) و شیعیان آن بزرگواران می‌باشد. بنابراین، شایسته است همه مؤمنان در این روز، به اقامه عزای سیدالشهدا(ع)، خاندان و یاران آن‌حضرت پرداخته کارهای عادی و روز‌مره را ترک نمایند.  

 

 سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه: عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام درروز عاشورا   نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکام و اعمالی است.

 * مستحب است در این روز هزار مرتبه گفته شود: «اللهم العن قتلة الحسین(ع)».

 * مستحب است مؤمنین در روز عاشورا به یکدیگر این جمله را بگویند: «اعظم‌الله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع) و جعلنا و ایاکم من‌الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد(ع)» .

*  مستحب است خواندن زیارت عاشورا در این روز.

 *اقوال فقها در مورد روزه یوم عاشورا

 فقهای امامیه در مورد روزه روز عاشورا دارای دیدگاه‌های متعدد می‌باشند:

  قول اول: استحباب روزه روز عاشورا به شرط این‌که همراه با حزن باشد، و این دیدگاه شیخ مفید (متوفای ۴13ق) و شیخ طوسی (متوفای ۴60ق) و ابن‌زهره (متوفای 585ق) است.

  قول دوم: حرمت. و این نظر صاحب حدایق (متوفای 1186ق) می‌باشد.

  ایشان روزه عاشورا را مانند روزه عید فطر ممنوع می‌داند.

  قول سوم: کراهت به معنای اقلیت ثواب. و این نظر کاشف‌الغطاء (متوفای 1228ق) و برخی دیگر از بزرگان مانند امام خمینی(ره) است.

  قول چهارم: استحباب بدون کراهت. و این فتوای مرحوم آیةالله‌‌العظمی خویی(ره) (متوفای 1۴13ق) است.

 سؤال: آیا امساک از خوردن و آشامیدن، بدون نیت روزه، حکم روزه را دارد و همان اقوال چهارگانه جاری است؟

جواب: خیر، بلکه شاید شایستگی این‌گونه امساک به یاد تشنگی و گرسنگی خاندان و فرزندان سیدالشهدا(ع)، مورد اتفاق همه بزرگان باشد.

 * روزه روز عاشورا و روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است . در روایت آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: بنی امیه نذر کردند که اگر موفق به قتل امام حسین علیه السلام شوند، روز شهادت او را جشن بگیرند و مبارک بشمارند و روزه بگیرند و روزه در آن روز سنت آل امیه است، لذا ائمه اطهار علیهم السلام به جهت مخالفت با این طایفه تبهکار و عدم هماهنگی با آنان، روزه عاشورا را نهی کردند .

* در روز عاشورا مستحب است که انسان تا عصر بدون قصد روزه از خوردن و آشامیدن خودداری کند .

* بسیار مناسب است که در روز عاشورا کار و کسب تعطیل شود، مگر در حد ضرورت .

امام رضا علیه السلام فرمود: «من ترک السعی فی حوائجه یوم عاشورا قضی الله له حوائج الدنیا و الاخرة؛ کسی که کار و تلاش برای برآوردن حوائج خود را در روز عاشورا ترک کند، خداوند نیازهای دنیا و آخرت او را برطرف می سازد .»

  سؤال: با توجه به نظرات فقهی فوق، حکم روزه روز عاشورا چیست؟

 جواب: در حکم روزه روز عاشورا همان‌طوری که گفته شده اختلاف است. ولی همه فقها بر این باورند که چنان‌چه شخصی، عناد با خاندان پیامبر(ص) داشته و به شکرانه شهادت آن حضرت روزه بگیرد، روزه‌اش باطل است.

تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی


 


خروج




پنج شنبه ٠٣ بهمن ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir