*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 علمي و فرهنگی    شماره خبر: ٣٥٤٤٢٧     ١٦:٥٢ - 1393/08/21      ارسال به دوست     نسخه چاپي


  

  کتاب «عرفان اسلامی» منتشر شد 


  حوزه / کتاب «عرفان اسلامی» به سؤالاتی همچون؛ مقصود از اصطلاح عرفان اسلامی، ویژگی های شناخت عرفانی و مولّفه های اصلی عرفان اسلامی پاسخ داده است.  

 

 به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب مزبور در هفت فصل سامان داده شده و ساختار کلّی آن بر اساس سؤالات اصلی و فرعی شکل گرفته است.

فصل نخست، به بیان ماهیت عرفان اسلامی، جنبه های عملی و نظری آن و نسبت آنها با اخلاق و فلسفه الهی، همچنین توضیح تفاوت میان عرفان و تصوّف پرداخته است.

فصل دوّم نیز به تبیین ماهیت شناخت عرفانی و اموری همچون شطحیات و مکاشفات عرفانی اختصاص یافته است.

مولّفه های اصلی عرفان اسلامی از قبیل، باطن گرایی، ذوقی بودن، شریعت مداری و تبیین طریق در فصل سوّم مورد توجّه قرار گرفته اند.

در فصل چهارم، سه منظر «تحقیق»، «تقریر» و «پژوهش» در مطالعه عرفان، مورد توجّه قرار گرفته اند.

تحقیق به معنای درک وجودی و وجدانی حقایقِ عرفانی است.

همچنین مقصود از تقریر، بیان مطالب عرفانی، توسّط محقّقان عرفا، شارحان مدّعی تحقیق، آموزگاران و حکایتگران می باشد.

منظر دیگری که برای مطالعات عرفانی در این کتاب مورد توجّه قرار گرفته، امر پژوهش است که از دو منظر نخست تفکیک شده، و در ذیل آن به عناوینی همچون ملاحظاتی در باب امکان پژوهش در عرفان، اقسام مطالعات عرفانی(عرفان توصیفی، علم عرفان و فلسفه عرفان) و نیز رویکردهای اصلی در مطالعه عرفان( نگرش تاریخی، رویکرد پدیدار شناسانه و مطالعه سنّت گرایانه) و عناوین مورد توجّه عرفان پژوهان ( احیاء، تصحیح و مقابله متون عرفانی، تاریخ تصوّف، آداب و رسوم صوفیه، ملامتیه و فتیان- مستحسنات و مراسم-، مطالعات تطبیقی، اصطلاحنامه نویسی، مطالعات مفهومی و ترجمه آثار) اشاره شده است.

فصل پنجم این اثر نیز به پیشینه پژوهش های نوین درباره عرفان اسلامی با عنایت به آثار وتالیفات شرق شناسان و همچنین غربیان سنّت گرا اختصاص یافته است.

در فصل ششم به خوانش انتقادی کتاب تصوّف اسلامی و رابطه انسان و خدا از رینولد، آ، نیکلسون، پرداخته شده و در آن به عناوین نیکلسون و اصالت عرفان اسلامی، فنا، بقا و حبّ الهی، خدای شخصی و وحدت وجود، اسلام و حیات عارفانه و مقایسه مولوی و غزالی اشاره شده است.

مطالعات عرفانی در ایران، با توجّه به سنّت سلوک و مطالعه عرفان، استمرار مطالعات نظری در حوزه های سنّتی و پژوهش های نوین با تفکیک بین جنبه های ادبی، تاریخی و رویکردهای فلسفی در فصل هفتم مورد بررسی قرار گرفته است.

مقصود از رویکردهای فلسفی، مطالعاتی است که با پیش فرض های خاص فلسفی انجام می شود و در آنها به نوعی سعی در تحمیل ایده های فلسفی جدید بر مفاهیم سنّتی عرفانی می گردد، این موضوع ذیل عنوان اصلی: عرفان اسلامی و نگره های فلسفی جدید و عناوین فرعی: مقایسه هگل و مولوی، تفسیر ماتریالیستی از دعاوی عرفانی حلّاج، فلسفه هایدگر و سنّت اشراقی و عرفانی اسلام، استناد کثرت گرایی به عارفان مسلمان و دین اندیشی متجدّد و نقد آموزه های عرفانی مورد بحث قرار گرفته است.

این کتاب به قلم حسین شکرآبی با شمارگان500 نسخه، در 397 صفحه منتشر شده و علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی تهران، تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی، پلاک 56 سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کرده و یا با تلفن: 88520562- 88520274 و پیش شماره 021 تماس بگیرند.


 


خروج




پنج شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir