*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 گزارش, گزارش برگزیده    شماره خبر: ٦٧٠٥٨     ١٢:٢٧ - 1389/08/10     گزارش گونه ای از نمایشگاه هفدهم مطبوعات ارسال به دوست     نسخه چاپي


  گزارش گونه ای از نمایشگاه هفدهم مطبوعات

  سال به سال دریغ از پارسال! 


  اشاره؛ بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اگر چه در سالیان قبل موجب شور و شعفی درونی برایم می شد،...  

 

اشاره؛

بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها اگر چه در سالیان قبل موجب شور و شعفی درونی برایم می شد، اما حقیقتا امسال با مشاهده رکود و رخوت نسبی در فضای کلی نمایشگاه که نمود آن را در کم استقبالی مردم و مسئولان هم می شد مشاهده کرد، این شور و شعف جای خود را به نگرانی داد؛ نگرانی از این که نکند سال های دیگر هم افسوس این را بخوریم که سال به سال دریغ از پارسال!

برگزاری هفدهمین نمایشگاه در مصلای تهران ما را بر آن داشت که در روزهاي پاياني سری به این رویداد مهم فرهنگی زده و گزارشی از چند و چون حضور نشریات حوزوی و دینی در آن تهیه کنیم . آن چه در پی می آید نتیجه این تلاش چند ساعته است؛

 

*افت استقبال را نمی توان نادیده گرفت!

سید نعمت الله موسوی، غرفه دار نشریه پگاه حوزه وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علميه قم با اشاره به این که میزان بازدید از نمایشگاه امسال به نسبت سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است، ابراز داشت: به تبع این کاهش، میزان استقبال مردم از غرفه های حوزوی نیز افت کرده است.

وی اضافه کرد: البته شاید یکی از دلایل مهم این که مردم چندان در نمایشگاه از غرفه های حوزوی و دینی بازدید به عمل نمی آورند به این خاطر باشد که عموم مردم نسبت به وجود نشریات دینی اطلاع چندانی ندارند و این که متاسفانه تبلیغات خوبی هم در این زمینه وجود نداشته است.

*انتقاد از نوع چینش غرفه ها

موسوی همچنین با اشاره به این که نیاز مخاطبان به وجود نشریات دینی غیر قابل کتمان است ،به نکته ظریفی در این باره اشاره کرد و گفت: به نظرم پارسال غرفه چینی نمایشگاه بهتر بود و به ویژه غرفه های مربوط به مطبوعات دینی و حوزوی در جای بهتری قرار داشتند ضمن آن که نوع چینش آن ها هم جذاب تر بود، اما امسال ، خب خودتان دیگر ملاحظه می کنید...!

*عدم توفیق در جذب مردم

بهمن مهری ، مسئول غرفه پیام زن نیز با اذعان به روند نزولی استقبال مردم از نمایشگاه هفدهم مطبوعات و خبرگزاری ها ، خاطر نشان کرد:

معمولا روزهای پنج شنبه و جمعه روزهای شلوغ این گونه نمایشگاه ها به شمار می رود، اما امسال در این دو روز انتظاری که از استقبال مردمی می رفت محقق نشد و به نظر می رسد که نمایشگاه در مجموع امسال چندان در کشاندن مردم به این رویداد فرهنگی موفق نبوده است.

*خلا تبلیغات و اطلاع رسانی

وی بر لزوم وجود جذابیت محتوایی و شکلی در مجلات حوزوی و دینی تاکید کرد و افزود: متاسفانه تبلیغات و اطلاع رسانی مجلات حوزوی چندان در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از بانوانی که گذارشان به غرفه ما می افتاد اصلا نمی دانستند که نشریه پیام زن وجود دارد، تازه این نشریه بیش از 19 سال هم سابقه انتشار دارد!

این کارشناس رسانه همچنین با اشاره به اهمیت فراوان سرمایه گذاری در امر معرفی و شناساندن مجلات حوزوی به مردم به خصوص اقشار جوان جامعه اظهار داشت: به عنوان مثال خیلی خوب است اگر ما بتوانیم مجله پیام زن را در سطح مدارس دخترانه ، آموزش و پرورش و مساجد و ... معرفی کنیم و حتی مجله را به طور رایگان برای این مراکز ارسال کنیم. این کار تاحدی زیادی موجب آشنایی و علاقه مندی افراد به مطالعه مجلات با محتوای دینی می گردد.

*مخاطبان ما نگاه تخصصی دارند

عنایت الله خزائلی ، مسئول غرفه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که 5 نشریه علمی در این غرفه به نمایش گذاشته شده است، گفت: 3 نشریه به نمایش در آمده دارای عنوان علمی – پژوهشی بوده و 2 نشریه نیز صبغه علمی – تخصصی دارد.

وی اضافه کرد: البته از آن جا که اقشار خاصی و عموما دارای مدارک کارشناسی ارشد به بالا مخاطب غرفه ما و از این دست غرفه ها می باشند، لذا افراد عادی کمتر از غرفه حوزه و دانشگاه بازدید می کنند.

حجت الاسلام نصرالله حسین زاده ، مسئول غرفه دانشگاه باقر العلوم (ع) با اشاره به این که از سوی این دانشگاه 3 نشریه علمی و تخصصی در نمایشگاه برای عرضه قرار داده شده است، بیان داشت:نشریه علوم سیاسی سال دوازدهم، تاریخ اسلام سال دهم و آیین حکمت سال دوم عمر خود را سپری می کند.

*صدا و سیما عنایت بیشتری داشته باشد!

وی همچنین یک پیشنهاد در زمینه مطبوعات دینی داشت و گفت:رسانه های جمعی به ویژه صدا وسیما باید به تبلیغ این گونه از نشریات بپردازند و به نظر من حتی اگر بشود آن ها به صورت تیزر و یا آگهی های زیر نویس در رسانه ملی ترویج شوند. البته باید توجه داشت که تبلیغ در این باره باید کارشناسی شده ، موجز و مفید باشد.

*گلایه از مکان نامناسب غرفه های حوزوی

خانم اکرم سفیری، متولی غرفه شمیم نرجس در نمایشگاه نیز با بیان این که این نشریه متعلق به مدرسه علمیه نرجس مشهد می باشد، اظهار داشت:این نشریه اولین فصلنامه بین المللی بانوان می باشد که ایده ها و مقالات برتر بانوان طلبه و اساتید را در موضوعاتی چون قرآن، میراث معنوی ، ادبیات ، احکام و فقه و ... منتشر می کند.

وی با انتقاد نسبت به این که غرفه این نشریه در مکان نامناسبی از نمایشگاه قرار گرفته است، تصریح کرد: آن چه به ذهن من می رسد این است که مسئولان باید از این قبیل نشریات که نمی خواهند برای فروش در گیشه دست به هرکاری بزنند حمایت لازم را بکنند و به ویژه در بخش توزیع و تبلیغات آن ها را یاری برسانند.

*اندکی از نشریات تخصصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

در حین بازدید از غرفه آستان قدس رضوی ، بنری بزرگ جلب توجه می کرد که به تصویری هوایی از کلیه صحن های حرم مطهر امام رضا (ع) منقش شده بود. در گفتگو با مسئول این غرفه که علی اسماعیلی نام داشت، اطلاعات کلی راجع به فعالیت های آستان قدس در بخش نشریات را جویا شدم که وی گفت: آستان قدس علاوه بر نشریاتی همچون قدس و برخی از نشریات داخلی و ... فصلنامه های تخصصی هم از طریق دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر می کند که در این نشریات در 4 موضوع علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام ، فقه و اصول و حقوق مقالاتی نگاشته می شود.

وی اضافه کرد:دو ماهنامه اندیشه حوزه از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر می شود که سابقه ای شانزده ساله دارد و در موضوعات علمی و سیاسی و اجتماعی به چاپ می رسد.

حسن نیازمند، مسئول غرفه نشریات پویا، دیدار و خانه خوبان وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اظهار گلایه از کم رونقی نمایشگاه مطبوعات امسال نسبت به سال های گذشته بیان داشت: در نمایشگاه ها عموما موقعیت غرفه تاثیر بسیاری در جذب مخاطب دارد که متاسفانه از این حیث غرفه ما در مکان مناسبی واقع نشده بود.

*جذابیت های بصری نقش مهمی دارد

وی افزود: البته از کنار بحث جذابیت های بصری نیز نباید به سادگی گذشت چرا که جنس کاغذ ، نوع طراحی و طرح جلد خوب تاثیر بسزایی در مخاطب دارد و این مسایل در نمایشگاه خیلی مهم جلوه می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سلمانیان ،عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز حرف های جالبی برایمان داشت . با او در غرفه فصلنامه حکومت اسلامی وابسته به همین پژوهشگاه گپ و گفت کوتاهی انجام دادم .

*ای کاش صدا و سیما ....!

وی ضمن انتقاد از این که به امر تبلیغ کتب و مجلات دینی و حوزوی در رسانه ملی و سایر رسانه های ارتباط جمعی آن طور که باید و شاید بها داده نمی شود، ابراز داشت: بنده خودم اهل ورزش کردن هستم اما واقع مطلب آن است که در صدا و سیما آن قدر که نسبت به پخش انواع و اقسام برنامه های ورزشی زنده و مرده(!) و تحلیل های بیش از حد اهتمام وجود دارد متاسفانه نسبت به مسایل فرهنگی و دینی این مساله وجود ندارد.

*کار فرهنگی روزنامه و خبرگزاری راه انداختن نیست!

حجت الاسلام سلمانیان همچنین با تاکید بر این که ما باید معنای درست فرهنگ را برای مردم به درستی تبیین کنیم ، خاطر نشان کرد:عقاید و ارزش ها اصول اساسی فرهنگ را تشکیل می دهد و لذا هدف از کار فرهنگی هم باید این باشد که عقاید و ارزش ها تقویت شود.

وی یادآور شد: مسئولان به اصطلاح فرهنگی ما باید توجه داشته باشند که کار فرهنگی صرفا این نیست که ما بیاییم فلان روزنامه و خبرگزاری و یا سینما وسالن تئاتر را احداث کنیم چرا که این ها سخت افزار قضیه است و ما باید در بحث نرم افزار به دنبال آن باشیم که در کار فرهنگی عقاید و ارزش ها را تقویت کنیم.

*رسالت رسانه های حوزوی در وادی فرهنگ چیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه سخنان خود با اشاره به لزوم بازتعریف دین و فرهنگ برای توده مردم به خصوص جوانان گفت: این که فرهنگ به معنای حقیقی چیست و چه رسالتی را برعهده دارد کاری است که رسانه های دینی و حوزوی باید آن را در جامعه جا بیندازند و به همین خاطر تقویت و بها دادن به این دسته از مکتوبات رسانه ای از اهمیت بسیار والایی برخودار است.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی


 


خروج




شنبه ٠٥ بهمن ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir